Oorsprong

IVECO POWERSTAR

Het oorspronkelijke design van de STRATOR is ontstaan vanuit de Iveco PowerStar.

Na de overname van International Trucks produceert IVECO Spa. sinds midden jaren ‘80 in Dandenong, Victoria, trucks voor de lokale Australische markt. De PowerStar werd eind jaren ’90 geintroduceerd als opvolger van de legendarische International modellen met neus.

De PowerStar kwam op de markt, geheel naar Amerikaanse traditie, met een variatie aan motoren, versnellingsbakken en assen. Klanten hadden de keuze uit motoren van fabrikanten als Caterpillar, Detroit Diesel, Cummins en Iveco. Versnellingsbakken kwamen van ZF of Eaton, handgeschakeld of geautomatiseerd. Afwijkend van de Amerikaanse standaard was het electrisch systeem, 24 volt werd er in de PowerStar gemonteerd.

De PowerStar was gehomologeerd voor Roadtrain inzet, met gewichten tot 120 ton en maximaal 4 trailers aan elkaar gekoppeld. Door de combinatie van de in de markt geaccepteerde Amerikaanse motoren en het comfort van de Europese cabine werd de PowerStar al snel een succes.

In 2005 werd de nieuwe PowerStar geintroduceerd. Met de nieuwe motorkap, voorbumper en cabines uit de Stralis range was de nieuwe PowerStar een prachtige verschijning. Op de IAA in Hannover verraste Iveco het publiek met een PowerStar 6x4. De Europese interesse was gewekt, en daarmee ook het ontstaan van een Europese variant die 2 jaar later als STRATOR op de markt kwam.

Deel deze pagina op mijn »
Contact
Heeft u vragen of interesse in een van onze producten of diensten neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.